Ja tinc el meu permís de residència a Andorra. He de fer algun tràmit més?

Un cop s’ha obtingut el permís de residència, hi ha una sèrie de gestions/tràmits que cal tenir en compte per informar de l’entrada al país a les autoritats locals i estrangeres. D’entre tots ells, ens agradaria destacar els següents:

  1. Inscripció a l’Ambaixada del país de nacionalitat. Per exemple, en el cas dels ciutadans amb nacionalitat espanyola residents al país, han de inscriure’s al Consolat d’Espanya a Andorra per constar al registre consular a efectes de participació en processos electorals convocats a Espanya, renovació i elaboració de documents oficials com el passaport i com a mesura d’acreditació de la residència a l’estranger.

    Per poder inscriure’t al Consolat d’Espanya a Andorra, és necessari demanar prèviament cita mitjançant la seva pàgina web i aportar la següent documentació: original del permís de residència, original del passaport espanyol (en el seu defecte, DNI) i una foto de carnet. Un cop inscrit, realitzada l’alta consular, serà recomanable sol·licitar el certificat per a l’actualització de la teva adreça al DNI (perquè en actualitzar/renovar el document aparegui la nova adreça a Andorra).

  2. Actualització de l’adreça del Document Nacional d’Identitat. Per exemple, en el cas dels ciutadans amb nacionalitat espanyola residents al país, hauran de tramitar l’actualització del seu document perquè en aquest aparegui la seva nova adreça a Andorra. Per això serà necessari demanar cita prèvia a una de les comissaries de la Policia Nacional espanyola (la més propera al Principat és la situada a La Seu d’Urgell) i presentar la següent documentació: DNI actual, foto de carnet recent i certificat emès pel Consolat d’Espanya d’Andorra on es reflecteixi l’adreça exacta del nou domicili.

  3. Informar a l’agència tributària del país d’origen del trasllat de residència fiscal (en els casos que així s’apliqui). Per exemple, en el cas dels ciutadans amb nacionalitat espanyola residents al país, hauran d’elaborar i presentar el Model 030 de l’AEAT (Agència Estatal d’Administració Tributària). Aquest model s’haurà de presentar, entre altres, quan s’hagi realitzat un canvi en el domicili fiscal i així es pugui acreditar. Per això serà necessari, a més del propi model, presentar un certificat de residència fiscal elaborat pel Departament de Tributs i de Fronteres (agència tributària andorrana) així com una còpia del DNI. Es pot presentar a qualsevol oficina de l’AEAT, sent la més propera la situada a la població de La Seu d’Urgell.

    Cal destacar que el Departament de Tributs i de Fronteres emetrà el certificat de residència fiscal quan disposi de les suficients proves i acreditacions que aquesta residència fiscal s’ha realitzat, motiu pel qual sera necessari haver complert, en termes generals i entre altres casuístiques, els 183 dies de residència efectiva al país.

  4. Inscripció al cens del “Comú” (ajuntament) de la parròquia on es residirà. És necessari realitzar aquesta gestió en el transcurs dels primers 3 mesos des de l’obtenció del permís de residència. Per a realitzar aquesta gestió s’haurà de presentar, davant del “Comú” que correspongui, la següent documentació: original i fotocòpia del passaport vigent o el DNI, original i fotocòpia del permís de residència, fotocòpia del contracte de lloguer o títol de propietat, la fotocòpia del llibre de família en els casos que s’apliqui, una fotocòpia de la targeta d’identificació bancària i el formulari d’inscripció al cens degudament emplenat.

  5. Homologació del permís de conduir estranger al andorrà. En el cas que un resident disposi d’un permís de conduir no andorrà, serà necessari homologar-lo per complir amb l’estipulat per la llei i poder circular sense problema per les carreteres del país. Pots trobar més informació a l’entrada del blog “És necessari homologar el meu permís de conduir si aniré a viure a Andorra?”

  6. Assignar-se un “metge referent” (metge de capçalera) que serà el metge o pediatre, amb conveni amb la CASS (Caixa Andorrana de Seguretat Social), triat per l’usuari com a principal interlocutor dins del sistema sanitari del país. Aquest fet facilitarà el seguiment global i llarg de les patologies i els seus tractaments, brindarà una atenció sanitària més personalitzada i dotarà l’usuari d’una relació més fluïda amb l’administració. Cabe destacar que el sistema sanitari andorrà funciona en base al copagament (75% estat i 25% usuari) pel que, en el cas de visites a “metges referents”, únicament es deurà abonar el 25% del seu cost, no essent necessari abonar el 100% de la tarifa i esperar al seu retorn parcial.

    Per assignar-se un “metge referent” es pot fer a la seva pròpia consulta, presencialment a les oficines de la CASS, a l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell, als centres d’atenció primària del SAAS i mitjançant el portal en línia de la CASS (per a això serà necessari haver-se donat d’alta prèviament de forma presencial).

Si tens algun dubte respecte a algun d’aquests tràmits o bé necessites assessorament, no dubtis en contactar amb nosaltres a través del formulari d’aquesta web, el nostre correu electrònic (info@summitadvisors.ad) o bé per Whatsapp/Telegram.